technika kierowania

Jak bezpiecznie kręcić kierownicą?

Czy sposób kręcenia kierownicą ma wpływ na zachowanie się samochodu w sytuacji krytycznej? Czy niewłaściwe trzymanie rak na kole kierownicy może doprowadzić do kolizji? Oczywiście, że tak!

Czy sposób kręcenia kierownicą ma wpływ na zachowanie się samochodu w sytuacji krytycznej? Czy niewłaściwe trzymanie rak na kole kierownicy może doprowadzić do kolizji? Oczywiście, że tak! W niniejszym artykule skoncentrujemy sie na prawidłowym chwytaniu i obracaniu koła kierownicy - prawidłowym, czyli dopasowanym do konkretnej sytuacji na szosie oraz do długości i ukształtowania pokonywanego zakrętu.

Piec razy "nie"

  • Kierownicy nigdy nie puszczamy - pomimo tego, że po wyjściu z wirażu wraca do pozycji neutralnej.
  • Nie wkładamy ręki do środka koła kierownicy, czyli nie chwytamy jej od wewnątrz
  • Nie "doimy krowy", czyli nie przekładamy kierownicy z ręki do ręki
  • Nie kierujemy jedną ręką (styl "Jak sie masz kochanie") i nie kręcimy kierownicy otwartą dłonią.
  • Nie krzyżujemy rąk na kierownicy podczas pokonywania długich zakrętów (łuków)

Dobry nawyk

Można pokusić się o stwierdzenie, że jeżeli nie wyrobimy sobie omówionych powyżej błędnych nawyków to i tak już nie jest źle. Z całą pewnością, ale można przecież jeździć bardzo dobrze lub tylko poprawnie. Żeby jeździć bardzo dobrze, nie tylko nie wolno popełniać błędów, ale należy pójść krok naprzód, utrwalać prawidłowe zachowania, nawyki i stosować je w konkretnych sytuacjach na drodze. Jak wynika z mojego wieloletniego doświadczenie i obserwacji zachowań kierowców, jeżeli pewnie i prawidłowo obracamy kołem kierownicy na co dzień, to mamy dużo większe szanse "wyjść cało" z sytuacji krytycznej.

"Za piętnaście trzecia"

Podczas jazdy zmienia się nie tylko krajobraz za szybą, ale również sytuacja na drodze. Czasami jesteśmy zmuszeni przyśpieszyć, wykonać gwałtowany skręt. Innym razem pokonujemy łagodne, ale długie zakręty lub jedziemy na wprost. Sytuacje te warunkują sposób trzymania i posługiwania sie kołem kierownicy. Poniżej omówię trzy style kręcenia kierownicą, które są uzależnione od konkretnych warunków drogowych. Nie wybieramy jednego z nich, ale dobieramy do określonych warunków. Na początek zasada numer jeden. Wyobraźmy sobie, że kierownica to tarcza zegara. Przy jeździe na wprost bezwzględnie trzymamy kierownicę w pozycji "za piętnaście trzecia". Większość kierowców trzyma ją w pozycji "za dziesięć druga". Okazuje się że jest to błędny chwyt, ponieważ z tej pozycji bardzo ciężko jest oburącz, szybko i głęboko wykonać skręt w prawo lub w lewo. Poza tym jak popatrzymy na kierownicę w bolidzie formuły, to sami zauważymy, że tam pozycja "za dziesięć druga" jest niemożliwa, bo po prostu nie ma się czego złapać (kierownica jest w kształcie płaskiej i szerokiej litery "U").

Skręt gokartowy

Stosujemy go przy wyprzedaniu , nagłym omijaniu i pokonywaniu większości średnich i łagodnych zakrętów. Wiraże pokonujemy jednym, zdecydowanym, ale płynnym ruchem, bez odrywania rąk od kierownicy (jak kierowcy w gokardzie - stąd nazwa tego stylu). Nie każdy zakręt pozwala jednak na zastosowanie tej metody, zwłaszcza długie wiraże wykluczają go.

Nie odrywamy rąk od kierownicy, skręcamy jednym płynnym ruchem, tak jak kierowcy gokartów

Skręt manewrowy

Jego opanowanie jest niezbędne przy poślizgach. W trakcie jazdy stosujemy go przy zawracaniu, wyjeżdżaniu z bramy i na bardzo ciasnych skrzyżowaniach. W sytuacji ekstremalnej stylu manewrowego używamy do "dawania kontry kierownicą". Po prostu kręcimy kierownicą z góry na doł. Jedna z podstawowych zasad obowiązująca w tym stylu brzmi: kierownicą ciągniemy, a nie pchamy ją z dołu do góry. Druga reguła mówi o tym, że jeżeli skręcamy w lewo, to ręce powinny znajdować sie po lewej stronie kierownicy, a jeżeli w prawo, to po stronie prawej.


Pozycja wyjściowa - "za piętnaście trzecia"

Przy skręcie w lewo, lewa ręka chwyta kierownicę w jej górnej części..

I ciągnie ją do dołu...

Prawa ręka przesuwa się z godnie z ruchem kierownicy, a po przekroczeniu godziny dwunastej...

Przejmuje zadanie lewej ręki i ciągnie kierownicę w dół...

W tym czasie lewa ręka wraca na godzinę dwunastą i zaczyna ciągnąć kierownicę...

A po chwili prawa ręka ponownie wraca na godzinę dwunasta i to ona zaczyna ciągnąć kierownicę

Skręt szosowy

Stosujemy go w jeździe miejskiej, na skrzyżowania i na rondach lub poza miastem np. w górach (ostre zakręty). Jest on relatywnie najmniej znany kierowcom. Skręt szosowy sprowadza sie do odpowiedniego przełożenia rąk przed zakrętem tak, żeby zakręt pokonywać rękoma w pozycji "za piętnaście trzecia". Po przejechaniu zakrętu ręce wracają do pozycji wyjściowej. Niby proste, ale tylko pozornie.


Ręce w pozycji "za piętnaście trzecia"

Przy skręcie w lewo, lewa ręka chwyta kierownicę w jej górnej części...

I ciągnie ją w dół...

Aż do pozycji "za piętnaście trzecia". W ten sposób pokonujemy długie zakręty.